Indonesia's National Transportation Safety Committee (NTSC) released their final report concluding the probable causes of the crash were:
- The flight crew was not aware of the mountainous area in the vicinity of the flight path due to various factors such as available charts, insufficient briefing and statements of the potential customer that resulted in inappropriate response to the TAWS warning. The impact could have been avoided by appropriate action of the pilot up to 24 seconds after the first TAWS warning.
- The Jakarta Radar service had not established the minimum vectoring altitudes and the Jakarta Radar system was not equipped with functioning MSAW for the particular area around Mount Salak.
- Distraction of the flight crew from prolonged conversation not related to the progress of the flight, resulted in the pilot flying not constantly changing the aircraft heading while in orbit. Consequently, the aircraft unintentionally exited the orbit.
Quelle: The Aviation Herald
http://avherald.com/h?article=44f464f7/0016&opt=0
Nochmal eine kurze Zusammenfassung dessen, was ich für wesentlich empfunden habe:
- Im Verlauf des Fluges hat man sich über die Funktion der Maschine unterhalten, im Cockpit das Terrain graphisch darstellen zu lassen. Dabei fiel der Kommentar, dass ja alles in der Gegen "flach" sei. Dies galt allerdings für den damaligen Kurs des Flugzeugs. Anschliessend wurde der Kurs geändert.
- Wenn ich das richtig verstanden habe, haben die Piloten dem TWAS dann nicht geglaubt, und in der Folge keine Gegenmaßnahmen ergriffen. Es gibt keine Hinweise auf ein Ausweichmanöver.
- Der Tower hat die Maschine Aufgrund der Bezeichnung "Sukhoi" für ein Militärflugzeug gehalten, für welches das Terrain unbedenklich gewesen wäre.